lauantaina, syyskuuta 25

On tässä viime aikoina nyppinyt oikein urakalla ihmiset jotka eivät ymmärrä toisten erilaista unirytmiä. Minähän siis menen nukkumaan joskus 4-6 aikaan ja herään 13-14 maissa, joskus toki aikaisemmin jos on joku pakollinen meno esim. terapiapäivinä herään 11. Aina kun sovin tapaamista jonkun kanssa ilmotan heti, että mielellään ei aamusta, koska nukun iltapäivään. Silti ihmiset on tyrkyttää tapaamisajaksi usein klo 13 tai 14 (eli heti alkuiltapäivään). Okey, ymmärrän jos kyse on lääkäristä tai muusta virallisemmasta joka ei voi ottaa vastaa enää myöhemmin päivällä, mutta kun kyse on ollut monesti myös ihan kavereista/tuttavista. Jos minä sanon herääväni iltapäivällä niin miksi ihminen olettaa, että olen valmiina kaupungilla tms tapaamaan häntä klo 13? Jos joku ihminen on tottunut heräämään seitsemältä aamuisin jopa vapaapäivänä niin haluaako hän tavata kenties minut kuudelta tai heti silloin seitsemältä? Minusta ainakin on ihan reilua antaa toiselle pari tuntia heräämisen jälkeen aikaa käydä suihkussa, ehkä laittautua, syödä aamupalaa rauhassa ja jopa huomioida mahdollinen bussimatkaan kuluva aika.

Vielä älyttömämpiä on kyllä lääkärit ym. jotka sanovat "tuu ysiltä". Hetkinen. Jos minä herään normaalisti klo 14 niin yhdeksän aamu olisi sama kun pyytäisin normaalisti seitsemältä heräävää tapaamaan minua kello kahdelta yöllä! Joka kyllä sopisi minulle vallan mainosti... Onko pakko ehdottaa tapaamista keskelle yöuniani? Miksi ei edes sinne iltapäivään jolloin uneni jäävät toki lyhyeksi, mutta ei sentään ihan kesken.

Ymmärrän sinänsä heitä, joidenkin mielestä on omituista jos joku nukkuu iltapäivään, mutta minusta on omituista miten jotkut heräävät vapaapäivänäkin seitsemältä. Minä en ehdota tapaamista aamuyölle enkä edes seitsemäksi aamulla, joten voisiko tämä toinen ihminen kunnioittaa minun unirytmiäni ja huomioida sen, etten minä halua tavata yhdeksältä enkä vielä ehkä yhdeltäkään, koska minä nukun silloin tai olen juuri herännyt. Vaikka minä nukun iltapäivään ei se tarkoita, että nukkuisin huvikseni ja voin herätä tapaamaan heidän armoaan aikaisemmin, koska eihän iltapäivään asti nyt sovi nukkua. Kun laskee 1-1 niin minä en itseasiassa nuku paljoakaan sen enempää kun muutkaan ihmiset, minä vain nukun sen eri aikaan. Jos olisin vuorotyössä kukaan ei sanoisi mitään unirytmistäni, mutta kun en ole, näkevät kaikki tarpeelliseksi puuttua siihen ja odottaa minun heräävän kesken unien tapaamaan heitä, koska kyllähän nyt normaalit ihmiset elää 8-16 rytmissä.

Joten seuraavan kerran kun tuttavanne sanoo "voitasko nähdä myöhemmin, mä olen aamu-uninen" niin olkaa kilttejä ja ehdottakaa tapaamista selvästi myöhempään, jonnekin parin tunnin päästä siihen kun tämä tuttava on herännyt. Tai minä alan oikeasti kohta ehdottelemaan tapaamisia kahdeksi yöllä tai kuudeksi aamulla.

Tunnisteet:

sea   16.30   


4 Kommentti(a):

Anonymous Anonyymi...
Luulenpa että ihmiset ehdottavat sinulle tuollaisia aikoja, koska 9-17 mielletään siksi virastoajaksi, jolloin asiat hoidetaan. Ja koska sinulla ei ole töitä eikä muita päivittäisiä velvollisuuksia niin miksi et voisi ottaa niitä aikoja vastaan, joita työssäkäyvät ihmiset eivät voi ottaa töidensä takia vastaan. Periaatteessa sinähän voit mennä nukkumaan milloin huvittaa, vaikka heti sitten sen tapaamisen jälkeen.
Anonymous sea...
Kuten tekstissa sanoin, ymmärrän ettei lääkäri voi antaa aikaa illalle, koska sillon ei ole vastaanottoa, mutta miksi lääkäri ehdottaa minulle kello yhdeksään kun tietää, että nukun iltapäivään ja herääminen seitsemältä tietää unieni katkomista joka ei ole kovin hyvä idea uniongelmaiselle. Eikä uniongelmainen mene nukkumaan milloin huvittaa, eikä kovin moni muukaan. Kyllä sitä tarvitsee olla väsynyt ja nukuttaa jotta se uni tulee. Jos minä joudun katkaisemaan yöuneni aikaisen aamun tapaamisen takia, en minä kovinkaan helpolla saa unta tapaamisen jälkeen. Joskus harvoin nukun päiväunet, mutta yleensä en, koska se sotkee rytmiä vain enemmän eikä minua edes nukuta päivällä. Ottakoon sinne lääkäriin niitä mummoja aamulla! Ne on yleensä aamuvirkkuja ja kärppänä paikalla heti kun ovet aukeaa. Minä voin sitten mielelläni mennä iltapäivällä jolloin saan yöuneni edes kuusi tuntiseksi.

Enimmäkseen kritisoin tuttavia/kavereita jotka ehdottelevat tapaamista heti aikaisin iltapäivällä tai jopa aamupäivälle vaikka heilläkin on vapaata koko päivä iltaan asti. Miksi ei voitaisi nähdä vaikka klo 16 sen 13 sijaan tai tulkoon käymään vaikka kymmeneltä illalla, sekin sopii minulle. Miksi on pakko tavata juuri silloin kun minä nukun? En minäkään ehdota tapaamista aamu kahdeksi tai aamu kuudeksi, koska kunnioitan heidän unirytmiään.

Kyllä minulla on päivittäisiä velvollisuuksia. Enkä minäkään voi mennä nukkumaan aina milloin huvittaa (koska on niitä velvollisuuksia ja koska uni ei tule).
Anonymous Anonyymi...
Näin töissäkäyvänä kommentoin vain, että jos minun on mentävä käymään jossakin vain virastoaikana aukiolevassa paikassa, niin suosin kolmea aikavaihtoaehtoa: heti aamulla, lounasaikaan tai viimeiseksi iltapäivällä. Näin minimoituu vahingot työpäivän kannalta.
Anonymous sea...
Ja minä näin aamu-unisena suosin iltapäiviä, koska se rikkoo yöunieni rytmiä vähiten. Valitettavasti kaikki eivät halua kunnioittaa minun rytmiä vaan olettavat, että minä voin mennä tapaamisiin koska vai kun minähän olen työtön eikä minulla ole muutakaan puuhaa. :P

Onneksi monet muut työttömät ym. kotona olevat ottavat myös niitä aamupäivä aikoja joten eiköhän kaikille ajoille löyty ottaja.








sea

- nainen
- melkein neljäkymmentä
- avautunut blogissaan vuodesta 1999
- vapaaehtoisesti lapseton
- yliopistolainen
- ylioppilas vuodelta 2012
- köyhähkö
- masentunut 1999-2012
- opettelee ja ihmettelee terveenä elämistä

arkisto
huhtikuuta 2007
toukokuuta 2007
kesäkuuta 2007
heinäkuuta 2007
elokuuta 2007
syyskuuta 2007
lokakuuta 2007
marraskuuta 2007
joulukuuta 2007
tammikuuta 2008
helmikuuta 2008
maaliskuuta 2008
huhtikuuta 2008
toukokuuta 2008
kesäkuuta 2008
heinäkuuta 2008
elokuuta 2008
syyskuuta 2008
lokakuuta 2008
marraskuuta 2008
joulukuuta 2008
tammikuuta 2009
helmikuuta 2009
maaliskuuta 2009
huhtikuuta 2009
toukokuuta 2009
kesäkuuta 2009
heinäkuuta 2009
elokuuta 2009
syyskuuta 2009
lokakuuta 2009
marraskuuta 2009
joulukuuta 2009
tammikuuta 2010
helmikuuta 2010
maaliskuuta 2010
toukokuuta 2010
kesäkuuta 2010
heinäkuuta 2010
elokuuta 2010
syyskuuta 2010
marraskuuta 2010
joulukuuta 2010
huhtikuuta 2011
elokuuta 2011
huhtikuuta 2012
toukokuuta 2012
heinäkuuta 2012
syyskuuta 2012
helmikuuta 2013
elokuuta 2013
lokakuuta 2013
joulukuuta 2013
maaliskuuta 2015
huhtikuuta 2015
heinäkuuta 2015
tammikuuta 2016
lokakuuta 2017
tammikuuta 2018
maaliskuuta 2018

1999-2007 rajoitetusti saatavilla



Powered by Blogger